tiistai 22. tammikuuta 2013

Mormoninaisia muistutettiin taas asemastaan

Elaine S. Dalton, mormonikirkon nuorten naisten presidentti, muistutti 15.1.2013 pitämässään puheessa naisia asemastaan seuraavasti.
Young women you will be the ones who will provide the example of virtuous womanhood and motherhood. You will continue to be virtuous lovely praiseworthy and of good report. You will also be the ones to provide an example of family life in a time when families are under attack, being redefined and disintegrating. You will understand your roles and your responsibilities and thus will see no need to lobby for rights.
 Eipä Elainea ainakaan tämän puheen perusteella feministiksi voi syttää. Epäilen kuitenkin, että Elaine ei ole omaa puhettaan kirjoittanut. Sen verran kylmää vettä hän omaan niskaansa kippaa. Naisten paikka "perinteisiä perhearvoja" korkeassa arvossa pitävässä MAP-kirkossa on luonnollisesti kotona, synnyttämässä, hoitamassa lapsia ja siivoamassa. Tasa-arvoisten oikeuksien vaatiminen on Elainen pitämän puheen mukaan, huom. en tässä yhteydessä väitä Elainen itse olevan tätä mieltä, tarpeetonta.

Jos tarkastellaan lainaamaani kappaletta puheesta tarkemmin siitä paljastuu perinteiset manipulionnin keinot. Ensimmäisessä lauseessa: "Young women you will be the ones who will provide the example of virtuous womanhood and motherhood. " luvataan "ylevästi" kuinka nuorista naisista kasvaa hyveellisen naiseuden ja äitiyden esimerkkejä. Näin saadaan viritettyä uskonsisarten positiivista tunnetilaa myönteiseksi ja vastaanottavaisemmaksi puhujaa ja puheen todellista viestiä kohtaan. Toisessa lauseessa: " You will continue to be virtuous lovely praiseworthy and of good report."  hän jatkaa samojen positiivisten mielikuvien välittämän tunnelatauksen kasvattamista entisestään maalatessaan kohdeyleisöstä eli kirkon nuorista naisista kuvan hieman parempana ja erityisempänä joukkona. Tämä hienovarainen dualismi meidän "vähän parempien" ja muiden "vähän huonompien" ihmisten välillä on hyvin normaali manipulointikeino kaikenlaisessa viestinnässä kun halutaan taivuttaa ihmisiä omalle kannalle. Jokainen haluaa tuntea itsensä erikoiseksi ja tällaisilla hienovaraisilla keinoilla ihmisiä onkin helppo huijata jos he eivät osaa olla varuillaan.

Kolmannessa lauseessa: "You will also be the ones to provide an example of family life in a time when families are under attack, being redefined and disintegrating." panoksia kovennetaan loppuun lisätyllä pelottelulla kuinka perheet ovat jatkuvan hyökkäyksen ja hajoamisuhan alla. Pelottelu ja uhkakuvien maalailu on erityisen tyypillistä vaarallisille lahkoille ja kulteille ja tämä on vain yksi hienovarainen esimerkki kuinka pelottelua käytetään käytännössä ihmisten manipulointiin. Pelottelun tarkoituksena Elainen puheessa onkin vahvistaa kirkon otetta nuorista naisistaan antaen ymmärtää, että heihin indoktrinoidun nyky-yhteiskunnasta poikkeavan mormonielämäntavan on tarkoituskin olla ristiriidassa nyky-yhteiskunnan normien ja käytäntöjen kanssa, koska MAP-kirkon mielestä sen markkinoima elämäntapa on "ylevämpi, hyveellisempi ja puhtaampi" elämäntapa. Näin kirkon nuoriin naisiin indoktrinoidaan kuinka kaikki mormonielämäntavan ja ympäröivän yhteiskunnan väliset ristiriidat ja niiden synnyttämä stressi ovat kiinteä, erottamaton ja jopa välttämätön osa mormonielämää. Nuorista mormoninaisista kasvatetaan siis marttyyreja joiden odotusarvoksi muodostuu vuosia jatkuneen indokrinoinnin seurauksena jatkuva kärsimys, jota vaan pitää jaksaa vaikka kuika tuntuisi tukalalta. Asiasta ei toki voi suoraa korrelaatiota johtaa, mutta oletettavasti tämä on myös osatekijä, tilastojen paljastaessa kuinka Utahissa, jossa valtaväestön muodostavat mormonit, masennuslääkkeitä nappaillaan keskimäärin kaksinverroin muihin USA:n osavaltioihin nähden ja osa-valtion naisista masennuslääkkeitä popsii joka viides.

Kappaleen todellinen viesti: "Naisilla ei ole mitään syytä vaatia tasa-arvoisia oikeuksia kun he ymmärtävät oman roolinsa ja paikkansa." onkin sitten sitä tuttua patriarkaalisten uskontojen vuosituhansia pitkää perinnettä naisten oikeuksien polkemisesta. Tätä tasa-arvo -kysymystä sivusin myös yhdessä kappaleessa edellisessä blogikirjoituksessani MAP-kirkon itsestään omilla verkkosivuillaan esittämistään valheista. Naisten oikeuksia ajava liikehdintä ei muutenkaan ole ollut koskaan kovassa suosiossa MAP-kirkossa ja mm. Boyd K. Packer, kirkon korkea arvoinen apostoli, totesi 18.5.1993 pitämässään puheessa näin:
"The dangers I speak of come from the gay-lesbian movement, the feminist movement (both of which are relatively new), and the ever-present challenge from the so-called scholars or intellectuals."
Samaa tasa-arvon vastaista viestitystä löytyy MAP-kirkon arkistoista etenkin 1970-luvun lopulta, sekä vuodelta 1980 kun USA:ssa järjestettiin kansanäänestystä tasa-arvolakien saattamiseksi perustuslakiin ja kirkon tasa-arvolakin vastaisesta kampanjoinnista julkaistiin myös artikkeli Oxford Journalissa. MAP-kirkon ja feministien välit kärjistyivät aikoinaan äärimmillee kun MAP-kirkko erotti Sonia Johnsonin tämän kritisoitua kirkkoa voimaakkaasti naisten oikeuksiin liittyen. MAP-kirkossa kyllä rakastetaan naisia, kunhan he vain pysyvät hiljaa, kotona ja synnyttävä kirkkoon uusia lapsia.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti